Doorgaan naar hoofdcontent

Personal update │ Herkenbaar voor een student



Zoals jullie misschien wel gemerkt hebben, plaats ik niet vaak meer een nieuw artikel. Dit komt doordat ik het steeds drukker krijg met mijn opleiding. Ik volg mijn opleiding, loop stage en ik werk in het weekend. Daarbij probeer ik 2 keer per week te sporten, en ook dit lukt niet maar gelukkig wel 1 keer per week, zodat ik toch voor zover dit lukt mijn hoofd kan leegmaken.
Het feit is dat ik over twee weken tentamens heb, waardoor ik veel stress heb en binnenkort barst wel denk ik de bom dat ik spontaan moet huilen. Ongeveer nu een maand ben ik mij aan het voorbereiden op mijn tentamens, want ik moet en wil ze gewoon halen. Als mijn tentamens achter de rug zijn, hoop ik dat er per week weer twee of drie nieuwe blogartikelen op mijn blog komen, want bloggen vind ik leuk en als ik bij collegabloggers weer leuke en mooie blogavonturen lees krijg ik weer de kriebels om mijn artikelen die al zijn uitgeschreven, die ik altijd eerst op papier schrijf uit te typen, maar ook hier gaat tijd in zitten en deze tijd moet ik echt aan mijn school besteden en een blogartikel wil ik niet even afraffelen. Afgelopen zomer was ik in Maastricht en over deze stad heb ik artikelen die nog in de wacht staan. Ook opgestuurde producten die ik nog moet reviewen en een bezocht event. Ik kom gewoon nergens aan toe. Hoor ik hier een overspannen, overwerkt stemmetje in mijn hoofd :-(


Voor bedrijven, merken en PR bureaus. Het is niet zo dat ik jullie mailtjes niet lees. Ik lees de mailtjes heel snel en heel globaal, zodat ik weet waar het over gaat, maar om snel weer te beantwoorden probeer ik wel binnen een week te doen ( zie datum verzonden mail naar mij). Hierbij een korte update over mijn persoonlijk druk leventje en waarom er geen nieuw artikel of Social Media geüpdatet wordt.

Verder in dit artikel beschrijf ik een aantal herkenbare en terugkomende punten voor als je student bent. Bij mij komt dit wel bijna iedere periode terug.
Studeren en student zijn heeft zo z'n voor- en nadelen. Je maakt nieuwe vrienden, vergaard nieuwe kennis en ervaringen.  Maar aan deze mooie ervaringen gaat een berg stress aan vooraf.




1. Geen vast lesrooster
Stagedagen zijn gelukkig wel vaste dagen in de week. Hierdoor weet je jouw begin en eindtijden en heb je dus een vast structuur, wat ons lichaam toch wel prettig vind. De afgelopen jaren heb ik geen vast lesrooster gehad. Iedere week was totaal anders. Wat fijn is maar aan de andere kant zo vervelend. Moet je bijvoorbeeld van 09:15 uur tot 16:30 uur naar school terwijl je de volgende dag maar 1 les hebt die halverwege de middag begint. 

2. Joepie, studiefinanciering
Rond de 24ste van de maand wordt weer een fijne bijdrage gestort die jij kan gebruiken om je collegegeld of studiemateriaal van te kopen. Of toch die fijne paar schoenen omdat je geen nieuwe boeken hoeft aan te schaffen. Dit is vaak alleen de eerste maand van de nieuwe periode dus maand twee houd je ( ik dus) geld over voor iets leuks.

3. Niet voorbereid de les in gaan
OMG dit heb ik de laatste weken ervaren. Ik heb gewoon echt niet meer de energie om 1 of 2 hoofdstukken bij elkaar 60 bladzijdes te lezen. En dit voor een aantal vakken. Hoe moet je dit in godsnaam bijbenen. Je komt de les in en weet me god niet waar de docent het over heeft. Ik baal dan ook enorm. 

4. Je studieboeken aanschaffen voor niets.
Per periodeboek bekijk ik per vak welke studieboeken er aangeschaft moeten worden. Hell no dat ik voor een heel jaar gelijk al het materiaal aanschaf. Dit kost mij te veel geld en 9 van de 10 keer gebruik je niet alles. Daarom vraag ik bij les 1, bij ieder nieuw vak, welk boek ik echt nodig heb. Hiervan koop ik het boek tweedehands of een samenvatting op Stuvia. Met je aantekeningen en sheets en hulp van je klasgenoten kom je ook al een heel eind om de stof goed tot je te nemen.

5. Projectgroepen
Gelukkig heb ik een kleine klas en is iedereen gemotiveerd. Vaak werk ik met dezelfde mensen omdat wij van elkaar weten dat wij er echt voor gaan. Wij hebben de vrijheid om zelf de groepen samen te stellen. Aan de ene kant super fijn, je leert elkaar door en door kennen, je weet wat je aan elkaar hebt en ondanks dat je meerdere keren hebt samengewerkt blijf je van elkaar leren omdat je onderwerpen iedere keer verschillen. Projecten hebben dus een voordeel maar ook een nadeel. Dit merk ik nu dit blok. AAAA frustratie. Gelukkig ben ik iemand die dit ook kenbaar maakt als ik vind dat het niet soepel verloopt of dat de communicatie stroef verloopt. En weet je, het lucht echt op om te aan te geven als je iets negatief ervaart of voelt. Ik ben namelijk een persoon die snel stress voelt van een ander persoon. 

6. Tentamenstof onduidelijkheid
Het komt geregeld voor dat je bij de laatste les echt duidelijk krijgt wat er gelezen moet worden voor een tentamen. Docenten weten vaak zelf niet wat er in een tentamen staat, waardoor ze niet precies kunnen aangeven wat je moet leren. Vaak geven ze wel globaal aan deze begrippen of die hoofdstukken of verwijzen ze je naar het periodeboek. AAAA weer frustratie. Vraag daarom bij les 1 wat moeten wij voor het tentamen leren, want voor je het weet zijn de twee maanden voorbij en moet je het tentamen maken.

7. Tentamencijfer? Duurt lang!!!
Je hebt gezweet, geploeterd en gehuild. Uiteindelijk heb jij te tentamen achter de rug en wil dus zo snel mogelijk weten of jij het tentamen hebt gehaald. Een 5.5 is een voldoende en het gaat er om dat ik mijn punten haal. Het cijfer interesseert mijn niet, punten daar gaat het om. Twee weken na de datum van de gemaakte stof moet het cijfer bekent zijn. Helaas is dit niet altijd het geval, waardoor je docenten bestookt met de woorden 'Zijn de cijfers als bekend! Het is nu 3 weken geleden'. Ik raad je wel aan, ga naar een inzage moment, want docenten maken fouten. Check, check dubbel check.

8. Zelfverantwoordelijkheid
Jij bent zelf verantwoordelijk voor je eigen leerproces. Gelukkig zit ik op een kleine school. Hierdoor kennen de docenten je bij naam en achternaam. Je bent geen nummer. Je kan bij ze aankloppen als je ergens mee zit, mails sturen of na de les even praten. Dit vind ik enorm belangrijk en fijn. Als docenten studenten stimuleren, een duwtje in de rug geven en zeggen als het niet goed gaat en er niet blij mee zijn als leerlingen niet opkomen dagen tijdens de lessen. Bij mijn klas wordt er wel iets bereikt als docenten dit doen of zeggen. Ze ondersteunen daar waar nodig, maar als je ergens moeite mee hebt of een stage niet kan vinden of hier problemen hebt, moet je wel leren dit zelf aan te kaarten, te uiten zodat ze op school hier ook weet van hebben. Wel zo fijn om geen studievertraging te hebben.

9. Heerlijk een door de weekse dag vrij
Een dag uitgeroosterd. Dit betekent uitslapen en niets doen. Maar deze dag is daar niet voor. Deze dag is om aan je huiswerk te zitten, zodat je niet achter gaat raken met je planning en rustig de stof tot je kan nemen. Als ik een dag in de week heb, slaap ik uit, ga ik sporten, het huishouden doen,post nakijken, de kranten doorspitten, want vaak blijven dit soort taken door de drukte liggen. Ow, ja mijn tijdschriften blijven ook liggen en nog steeds zijn ze niet aangeraakt.

10. De laatste weken van het blok zijn stressweken
Deadlines moeten gehaald worden, heb ik mij aan de planning gehouden, zodat ik mijn tentamenstof gelezen heb. Is alles daadwerkelijk onder controle is het echt af. Wanneer moet iets worden ingeleverd. Krijg ik vreetbuien, heb ik trek in Mc Donalds, appels, chips en wijn. Maar nog belangrijker haal ik het tentamen :-)

Is dit ook herkenbaar voor jouw? Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen.



♥ Annemieke

Reacties

  1. Ooh puntje 4.. heeel herkenbaar en zo vervelend! Super dure boeken! En daarnaast mag alles ook wel online zodat je die zware onnodige boeken niet meer mee hoeft te sleuren heel de dag door

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Thanks for posting a lovely comment my blog.. .
I appreciate and love every comment!

Lots off love...X