Doorgaan naar hoofdcontent

Tentoonstelling, Mode de musical door Piet Paris


Afgelopen vrijdag 6 juni ben ik bij de feestelijke opening geweest van de tentoonstelling Mode, de musical Piet Paris kiest uit de collectie in het Centraal Museum te Utrecht.
Tevens vond donderdag 5 juni de perspreview plaats. Hoewel ik ook voor deze dag uitgenodigd was (dus beide dagen) kon ik hier helaas door schoolverplichtingen niet bij aanwezig zijn.
Tevens vond ook op vrijdag de opening van de tentoonstelling van Jeroen Hermkens plaats. 
Beide tentoonstellingen heb ik deze dag bezocht. En beide vond ik zeer interessant, leerzaam en bijzonder smaakvol.

Mode-illustrator Piet Paris laat in Mode, de musical zien hoe hij naar mode, kunst en stijlverschillen kijkt.
De hoofdrollen zijn voor Chantal en Simone, twee uiteenlopende persoonlijkheden: de 1 barok en frivool, de ander strak en modern.
Met zijn keuze van favorieten kledingstukken, accessoires en portretten uit de collectie van het Centraal Museum geeft Piet Paris zijn eigen verrassende visie op mode.
Zijn gewone associaties geven te denken over trends, vluchtigheid en stijlen die de regels volgen of juist negeren.

Tentoonstelling, Mode, de musical door Piet Paris




Via zaalthema's als backstage, de rode loper en - uiteindelijk- de voorstelling ontdek je meer dan vijftig looks met ontwerpen van Comme de Garçons, Maison Martien Margiela, Iris van Herpen, Viktor & Rolf, maar ook 17de- en 18de- eeuwse kostuums.


             

Van tevoren konden de genodigden al een kijkje nemen bij de tentoonstellingen. Uiteraard deed ik dit ook, hierdoor had ik 'bij wijze van spreken'de tentoonstellingen voor mijzelf, waardoor ik rustig foto's kon nemen. Vaak is het zo dat er mensen door je beeld lopen, wat ik zelf erg vervelend vind.
De tentoonstelling vind ik erg mooi in elkaar gezet. Hoe de modepoppen staan opgesteld, de muziek en stille ruimtes, erg indrukwekkend en inspiratie vol. De creaties en ideeën die Piet Paris heeft samengesteld vind ik heel mooi om te zien.
Tijdens de feestelijke opening werd er door de directeur van het Centraal Museum, Piet Paris en Cècile Narinx een bedankwoord/ toelichting gedaan.


Bij de ingang van het museum kregen de genodigde een gele of een blauwe button. Deze kleuren staan ook centraal in de tentoonstelling. Geel staat voor gezellig en blauw staat voor modern.
De tentoonstelling heeft een gezellige smaak, een barokken smaak en een moderne smaak met onverwachten combinaties.

Tentoonstelling, Jeroen Hermkens



Ik heb van alle modepoppen/schilderijen een foto gemaakt, je snapt natuurlijk wel dat ik niet alles er op zet.
Bij de tentoonstelling hoort ook een mooi boek.
Wil je meer zien van deze tentoonstelling, dan raad ik je aan om een kijkje te gaan nemen.

Het boek € 20,00


Centraal Museum
Nicolaaskerkhof 10
3512 XC Utrecht
website

vanaf station bus Lijn 2

♥ Annemieke


Reacties

Een reactie posten

Thanks for posting a lovely comment my blog.. .
I appreciate and love every comment!

Lots off love...X